3sixtyfive logo

3Sixtyfive

Haarlem
  • influencer marketing
  • Social media marketing
  • video marketing
  • Content creation
  • Content marketing
ima logo

IMA Agency

Amsterdam
  • influencer marketing
  • video marketing
  • Social media marketing
  • Content creation
daily dialogues logo

Daily Dialogues

Rotterdam
  • Content marketing
  • Social media marketing
  • Social advertising
  • Content creation
  • influencer marketing
  • Media buying

Hoe werkt influencer marketing?

Voor vele soorten bedrijven maakt influencer marketing een steeds groter deel uit van de marketingmix. De potentie van deze soort marketing is pas vrij recent ontdekt, maar desalniettemin zie je het steeds vaker terug. Het is een vernieuwende en innovatieve manier om een doelgroep te bereiken. Influencers zelf maken dan ook steeds meer een naam voor hunzelf, wat ook positieve gevolgen voor jou kan hebben. Mits je gebruik maakt van influencers natuurlijk.

De voordelen van influencer marketing

Influencers zijn een hoop, en door de vele uren die wij allen op social media sites spenderen lijkt het er ook op dat zij niet meer weg gaan. Social media sites hebben er voor gezorgd dat bedrijven op nieuwe manieren hun doelgroep kunnen bereiken. Innovatieve manieren van marketing voeren zijn hierdoor ontstaan. Influencers zijn hier een goed voorbeeld van. Een ander voorbeeld zijn Facebook campagnes of een viral moment via Twitter.

Influencers gebruiken voor de marketing van je bedrijf brengt een aantal pluspunten met zich mee. Ten eerste is het een uitstekende manier om je naamsbekendheid te vergroten. Vloggers, bloggers en Instagrammers hebben namelijk allen een vast publiek die altijd hun content bekijken. Ze kunnen bovendien positieve associaties voor je creëren, wat goed is voor je branding. Tevens leiden ze vaak ook daadwerkelijk tot engagement met je site of merk.

Bovendien zijn influencers een stuk opvallender dan je standaard advertentie. Doordat we via zoveel (digitale) kanalen continu omgeven worden door reclame en advertenties, vallen ze ons op een gegeven moment niet meer op. Er ontstaat saturatie (verzadiging). Vele potentiële klanten maken daarnaast gebruik van een ad blocker, dus ads zien zij sowieso niet. Als een vlogger echter een product bespreekt, zul je dit niet over het hoofd zien.

Bovendien hebben influencers een bepaalde vorm van autoriteit. Als een vlogger of Instagrammer groot is geworden middels make-up tutorials, worden zij ook serieus genomen als zij de meerwaarde van een bepaald merk etaleren. De meningen en ervaringen van anderen over een bepaald merk worden graag gehoord door volgers. Dit geeft tevens een bepaalde mate van geloofwaardigheid aan de reclame die bij andere soorten advertenties nog wel eens ontbreekt.

Volgers van een influencer identificeren zich met deze persoon. Zij kijken tegen deze persoon op of vinden de persoonlijkheid van deze influencers aangenaam. Wat de reden ook is, volgers zijn sneller geneigd iets aan te nemen van iemand wiens mening ze serieus nemen en wiens autoriteit ze respecteren. Andere soorten reclames voelen te overduidelijk en te invasief. Daarentegen voelt reclame door een influencer als mond-tot-mond reclame, als een vriend die een aanrader doet.

Hierdoor voelt reclame door een influencer ook geloofwaardiger aan in vergelijking met andere soorten promotie. Je vergaart sneller naamsbekendheid en je hoeft er tevens minder voor uit te geven. Verwonderlijk is het dan ook niet dat steeds meer bedrijven deze vorm van marketing toevoegen aan hun marketingmix. Is het ook iets voor jouw bedrijf?

Influencer marketing: verschillende soorten influencers

Influencers zijn grofweg in te delen in twee categorieën. Ten eerste zijn er de macro influencers. Dit zijn vloggers, bloggers, internet persoonlijkheden en andere varianten van influencers die beschikken over een groot publiek. Hierdoor bereik je in één klap een hoop mensen. Ideaal voor het verkrijgen van naamsbekendheid via influencer marketing. Doordat het publiek zo groot is, is de engagement vaak maar klein.

Dit is anders bij micro influencers. Dit zijn accounts met minder volgers, maar met meer engagement met de volgers. Volgers nemen de mening van deze influencer serieus en zullen dan ook eerder geneigd zijn tot engagement met het bedrijf of merk waar reclame voor wordt gemaakt. Een combinatie van de twee is dan ook aan te raden om het meeste te halen uit je influencer marketing.